Pagina's

zondag 24 februari 2013

De ideale boodschappen

Plaatje van het www

Ik heb een behoorlijk groot 'wensen'-lijstje als het over boodschappen gaat, waarmee ik het mezelf soms wel moeilijk  maak. Ik wil in ieder geval dat mijn boodschappen voor het grootste gedeelte vegetarisch zijn. Dat is niet zo lastig, dat doe ik al 10 jaar. Daar ben ik de laatste tijd juist wat soepeler in geworden, omdat ik af en toe wel weer een stukje biologisch vlees eet.

Verder wil ik graag dat mijn boodschappen zo veel mogelijk biologisch zijn. Dat is op zich ook wel goed te doen, maar in combinatie met mijn wens zo goedkoop mogelijk wel weer lastiger :) In ons studentenbestaan wilden Vriend en ik liever niet veel geld uitgeven aan boodschappen, we leggen allebei 50 euro per maand in, waar we onze boodschappen van doen. Dan is het haast onmogelijk om bio te kopen, dus ik heb op den duur bedacht dat ik nog 50 euro extra in wilde leggen waar ik dan biologische dingen van kon kopen. Vriend vindt dat niet zo belangrijk, dus zolang we onze financiën nog op deze manier gescheiden houden leek ons dit een mooie oplossing.

Ik wil liever geen suiker of andere zoetstoffen eten, dus ook daar houd ik rekening mee tijdens het boodschappen doen. In de biologische hoek gaat dat meestal een stuk makkelijker dan in de gewone supermarkt. Dus dat is een mooie combi.

Ik koop het liefst producten die los te krijgen zijn en niet in plastic verpakt. Met groenten en fruit in de natuurvoedingswinkel is dat geen probleem. Maar als ik dan eens bio in de supermarkt koop, omdat dat toch vaak wel goedkoper is, zit dat eigenlijk altijd in het plastic. Lastig!

Ook koop ik graag dingen die in de buurt geproduceerd zijn, maar dat is echt wel een laatste dingetje waar ik dan nog op let, en dus niet zo heel veel prioriteit heeft meestal.

Nu ik dit zo opschrijf bedenk ik me dat ik eigenlijk het beste bij de biologische zorgboerderij hier in de buurt groenten en fruit kan halen. Ze zijn goedkoop, biologisch, verkopen spullen zonder plastic en het is natuurlijk superdichtbij verbouwd allemaal. Maar ja, dat kost dan wel weer extra tijd om daar naar toe te gaan.

Nu ik per 1 maart ga werken, en ook Vriend (tijdelijk) werk heeft hebben we wat meer te besteden en ik wil daar graag een deel van in bio-boodschappen stoppen. Nu koop ik vooral vlees, zuivel, aardappels en soms groenten en fruit biologisch, mar ik zou daar graag meer van maken. Dus daar kijk ik wel naar uit dat dat straks gewoon kan!

Ik ben benieuwd wat bij andere mensen hun eerste prioriteit is bij boodschappen doen.

Goedkoop, biologisch, lokaal geproduceerd, geen plastic?

2 opmerkingen:

  1. Ik ben langzamerhand steeds meer biologisch gaan kopen. Hoe meer ik me er in verdiep, des te belangrijker ik dat ga vinden. En als e.e.a. dan nog een beetje uit de buurt komt, is dat mooi meegenomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Biologisch staat bij mij met stip nummer èèn. De andere zaken verschillen nogal eens in prioriteit met elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen